środa, 27 marca 2013

Żurek Wielkanocny

Żurek - tradycyjna kwaśna zupa na bazie zakwasu z mąki żytniej, królująca w większości polskich domów na wielkanocnym stole, również na moim. Możecie ją przygotować na zakwasie z TEGO przepisu lub kupionym w sklepie. 






WYWAR MIĘSNO-WARZYWNY:
  • ok. 1 i 1/2 litra wody
  • kawałek wędzonki: żeberek, ogonówki, szynki, itp.
  • ok. 100 g wędzonego boczku
  • 2-3 pętka białej kiełbasy
  • 2 duże marchewki
  • 1 pietruszka
  • 1 seler
  • 1 cebula
  • 4 ziarenka ziela angielskiego
  • 3 liście laurowe

  • 4-5 średnich ziemniaków
  • 3 ząbki czosnku
  • 1 łyżeczka majeranku
  • pół łyżeczki posiekanej natki pietruszki
  • 2-3 łyżeczki chrzanu ze słoiczka
  • ok. 1/2 litra zakwasu na żurek 
  • sól, pieprz
  • śmietana kwaśna do zabielenia zupy
  • jajko ugotowane na twardo do podania z zupą





Mięso do ugotowania wywaru zalać zimną wodą. Doprowadzić do wrzenia, zmniejszyć ogień, dodać obrane i pokrojone warzywa: marchew, pietruszkę, seler i cebulę oraz podsmażony wcześniej na suchej patelni, pokrojony w drobną kostkę wędzony boczek. Dodać ziele angielskie i liście laurowe. Gotować aż warzywa będą półmiękkie. Następnie dodać nakłute widelcem pętka białej kiełbasy, pokrojone w kostkę ziemniaki, obrane i wyciśnięte przez praskę ząbki czosnku i majeranek. Wlać zakwas. Gdy ziemniaki będą prawie miękkie, dodać chrzan i natkę pietruszki. Przyprawić zupę solą i pieprzem. Chwilę jeszcze podgotować.
Na końcu zupę zabielić śmietaną. Podawać gorącą z jajkiem ugotowanym na twardo i kawałkiem białej kiełbasy.







4 komentarze:

  1. ładnie podany,aż chce się jeść

    OdpowiedzUsuń
  2. A u mnie króluje na świątecznym stole dopiero od kilku lat. Moja mama nigdy nie gotowała żurku, ja gdy wyprowadziłam się z domu postanowiłam zrobić go któregoś roku od podstaw, czyli od zakiszenia zakwasu mi tak już zostało - co roku obowiązkowo żurek!:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam żurek, taki prawdziwy na zakwasie... nie mogę doczekać się świąt Wielkanocnych. Jaka waszym zdaniem biała kiełbasa sprawdzi się do żurku? Ja zawsze kupuję kiełbasę białą parzoną od zakładu Karol z Podlasia. Super przypadła mi do gustu( dobrze przyprawiona i nie rozpad się w garze). Kiełbaskę można kupić w sieciach Carefourr i w podlaskim Archelanie.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedzenie bloga. Jeśli chcesz się podzielić opinią o jakimś daniu lub po prostu zadać pytanie, to dobrze trafiłeś:) Pisz tu:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...