sobota, 11 maja 2013

Botwinka

Urlop w rodzinnej Polsce, chwilę później tygodniowy pobyt gości, niestety wszystko co dobre szybko się kończy... Stąd też ostatnio moja słaba aktywność na blogu. Czas wrócić z nowymi, wiosennymi przepisami. Na start pyszna zupka z młodych buraczków, z botwinki. Można ugotować ją na mięsie, bądź samych warzywach - wybór należy do Was. Pysznej, różowej botwinki nie może zabraknąć wśród wiosennych obiadów. Spieszcie się, bo sezon na nią trwa dość krótko...:)






BULION:
  • ok. 1 i 1/2 litra wody
  • porcje rosołowe (u mnie 3 podudzia z kurczaka)
  • 2 marchewki
  • 1 pietruszka z natką
  • kawałek selera
  • 1 por
  • 2 liście laurowe
  • 3 kulki ziela angielskiego
  • 2 ząbki czosnku

  • pęczek botwinki (młodych buraków z łodygami i liśćmi)
  • pęczek koperku
  • sok z cytryny (ewentualnie kwasek cytrynowy)
  • śmietana kwaśna 18% do zup
  • sól, pieprz, cukier


Do garnka wlać zimną wodę i włożyć mięso. Gdy zacznie się gotować, zebrać tzw. "szumowiny". Dodać obrane warzywa, liście laurowe, ziele angielskie i wyciśnięte ząbki czosnku. Gotować do miękkości warzyw. Wyjąć mięso.
Buraki obrać, pokroić w drobną kostkę. Liście i łodygi drobno posiekać,dodać wszystko do zupy. Gdy buraki będą już prawie miękkie, do zupy dodać drobno posiekany koperek i sok z cytryny. Przyprawić solą, pieprzem i cukrem. Gotować jeszcze ok. 10 minut. Na końcu zupę zabielić śmietaną.
Podawać z ugotowanymi młodymi ziemniakami lub puree ziemniaczanym z przesmażoną na maśle cebulką. Ziemniaczki można dodatkowo posypać skwarkami z boczku. Zupę można również podawać z ugotowanym na twardo jajkiem.
Mi najlepiej smakuje wersja jak na zdjęciach, czyli puree ziemniaczane + jajko na twardo.










4 komentarze:

  1. Botwinka zawsze pyszna, a z ziemniaczkami w talerzu - doskonałość!:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Botwinka jest jedną z moich bardziej ulubionych zup, sama jeszcze nie robiłam, bo wszyscy w koło mówią, że za wcześnie na botwinkę i młodą kapustę, że to sama chemia. Z drugiej strony co teraz nie jest chemią. Jak dla mnie zupka przepyszna, wygląda obłędnie.
    Pozdrawiam i zapraszam na swój blog,
    http://moje-kulinarne-rozterki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Czekam z utęsknieniem na moją botwinkę. Pychota, super smakowicie wygląda ;)!

    OdpowiedzUsuń
  4. Taką zupę to ja lubię! ; )
    Świetna jest!
    Czekam na letni chłodnik, bo to jedna z ulubionych moich zup. : )

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedzenie bloga. Jeśli chcesz się podzielić opinią o jakimś daniu lub po prostu zadać pytanie, to dobrze trafiłeś:) Pisz tu:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...